tiistai 16. tammikuuta 2018

Talviloma

Talviloma päätettiin viettää tällä kertaa hieman lämpimässä. Suunnaksi otimme Teneriffan. Menemme siis sinne missä on paljon vanhuksia ja Saksalaisia. Työkaverini kehui myös paikkaa ja oli myös pari viikkoa sitten käynyt siellä. Hänkin on kohta eläkeläinen. Pienelle viisi vuotiaalle Mastiffin pennullemme löytyi helposti koirahotelli paikka tutusta ja hyvästä hotellista. Edulliset lennot otettiin halpalentoyhtiöstä ja majapaikka löytyi helposti appiukon nurkista. Kentällä lähtöselvitysautomaatti oli kokeneelle maailmanmatkaajalle helppo rasti mutta ei minulle. Turvatarkastus yhtä tylsä kuin aina ennenkin vaikka tarkoituksella jätinkin kolikoita taskun pohjalle ja odotin jotain uutta. Teneriffalle lensi suomesta paljon Venäläisiä perheitä viettämään Joulua tai jotain muuta juhlaa. Lento kestäisi 6h 35min. Mutta kapteeni lupasi lentää 5h 45min. Se myös toteutui. Lentomännät olivat Espanialaisia. Lennolla oli myynnissä virvokkeita ja kevyttä purtavaa. Hinnoissa oli hieman ilmaa välissä ja croisanteista ilmat oli pihalla. Omat lapseni viihdyttivät venäläisiä lapsia ja minä venäläisiä äitejä. Yritti myös yksi venäläismummo viihdyttää vanhempaa poikaani. Mummo jonotti vessaan ja twerkkasi penkillä istuvaa poikani poskea vasten. Poikani ei lämmennyt tanssille. Teneriffan eteläiselle kentälle laskeuduttiin ja laukut saatiin myös heti. Kentältä automatka kestää yli tunnin määränpäähän. Pohjoiselta kentältä matkaa olisi ollut noin 10min. Saatiin hyvät Iranilaiset kasvispadat yöpalaksi ja uni maistui myös hyvin. Aikaero täällä on kaksi tuntia jälessä suomen kellosta. Aamulla herättiin paikallista aikaa 0835. Elovenaa ja serranokinkkua aamupalaksi. Aamupalan jälkeen matkasimme kylän keskustaan. Matkaopas pariskuntamme kävi hoitamassa virasto ja pankkiasioita. Sillä välin meidän ryhmämme kiersi lähikorttelin opastuksellani. Kevyt sade yllätti ja päätimme mennä kahvilaan nauttimaan virvokkeita. Tästä jatkoimme matkaa seuraavaan kahvilaan josta sai mahtavia kakkuja ja leivonnaisia. Kahvi jonka nimeä en nyt muista oli hyvää. Siihen tuli kahvia, sitruunaa ja likööriä joka sisälsi 43 eri yrttiä. Suosittelen. Kahvilassa oli myös musta lintu joka osasi lauluu hienosti. Matka jatkui kohti vuoristotietä. Huikeita maisemia. Saavuimme kaupungin tai kunnan uimahallille. Uima altaat oli tyhjennetty talveksi ja sen vuoksi uimassa ei ollut ketään. Altaat sijaitsevat ulkona. Uimahalli sijaitsee merenrannalla missä ei saa uida eikä sinne saa jättää roskia. Uimiskieltoa en ymmärtänyt. Valaat saapuvat johonkin aikaan vuodesta rannalle viettämään aikaa. En muista miksi. Uimahallin ravintola pitää ovensa auki näin talvellakin. Täydet anniskeluoikeudet ja alla carte ruokalistat. Ei mikään Keravan uimahallin kahvio. Eikä häpeile Aulangon yökerhon rinnallakaan. Mahtavat eväät. Hyvää Saksalaista olutta ja halpaa punaviiniä. Uimahallin alakerrassa sijaitsi fitness sali jonka poikani myös bongasivat. Oli lattialla kuulema paljon jumppapalloja. Mutta matka jatkuu. 37 kiven heiton päässä uimahallista oli valaan näytillä. Luuranko oli 17 metriä pitkä ja oli painanut joskus 27000 tuhatta kiloa. Matka jatkui korkealle vuoristoon. Napsimme välillä kuvia pysähdyspisteillä. Kävimme kahvilla kahvilassa jossa tehtiin kaktusleivonnaisia ja kaktuslimukkaa. Se oli matala hiilihappoista. Vuorilta valuteltiin alas ennen pimeää kohti paikallista markettia. Lidl reissun jälkeen ajoimme kohti majapaikkaa iltapalalle. Lidl on muuten kolme kertaa halvempi täällä kuin suomessa. Liikenne on melkoista. Mutkaa mutkan perään. Rajoitukset moottoritiellä samat kuin suomessa. Paitsi talvella niitä ei täällä pudoteta. Ylinopeus sakon jos täällä satut saamaan niin siihen annetaan mukava kannuste. Jos nimittäin maksat sakon viikon kuluessa niin sen saa puoleen hintaan.